Senang Hamil: Contoh Makanan Sejuk Dan Makanan Panas Untuk Rahim Supaya Senang Hamil

Monday, March 14, 2016

Contoh Makanan Sejuk Dan Makanan Panas Untuk Rahim Supaya Senang Hamil

Sumber : www.whattoexpect.com
Kitaran haid boleh dibahagikan kepada dua fasa:

Hari 1-14 (fasa follicular)
Hari 15-28 (fasa luteal)

Fasa follicular – hari  1-14

Fasa folikel adalah fasa sejuk. Semasa fasa ini, suhu perlu berada di bawah 97.5° Fahrenheit untuk perkembangan folikel. Tahap estrogen meningkat pada fasa ini. Jika suhu menjadi terlalu tinggi, lendir subur akan kering dan lapisan rahim tidak mencukupi untuk implantasi serta kualiti telur yang rendah. Suhu folikel yang lebih tinggi juga berkait dengan tahap fsh yang tinggi.

Beberapa tanda masalah dalam fasa ini ialah kitaran haid yang pendek, hanya sedikit lendir subur, kekeringan faraj, berpeluh malam, hot flashes, dan lemah di belakang badan atau lutut.

Semasa fasa ini, adalah penting untuk makan makanan daripada kategori sejuk dan elakkan makanan daripada kategori yang panas. Makanan yang menyokong suhu fasa folikel seperti :

Epal, asparagus, pisang, barli, taugeh, bit, kacang hitam, blackberry, blueberry, chlorella, kacang kuda, kerang, sotong, itik, terung, telur, madu, anggur, kacang buah pinggang, lemon, malt, mangga, tembikai , susu, mulberi, tiram, kacang, pear, nanas, buah delima, raspberi, nasi, rumpai laut, kerang, spirulina, tomato, tembikai, keladi.

Fasa folikel juga merupakan masa yang penting untuk menyuburkan darah. Darah yang tidak cukup padat dengan nutrien dan oksigen boleh menyebabkan pembentukan lapisan rahim yang tidak mencukupi untuk menyokong penempelan embrio. Kekurangan darah juga boleh sebabkan pening prahaid, keguguran rambut dan kulit kering.

Makanan yang menyuburkan darah:
Kacang merah, aprikot, daging lembu, ubi bit, kacang hitam, blackberries, blueberries, ceri, sum-sum tulang, telur, sotong, sayur-sayuran berdaun gelap, kurma, anggur, kacang buah pinggang, kambing, daging bebas hormon, sotong, tiram, kismis, raspberry, sardin, bayam, spirulina

Makanan yang mengurangkan darah:
Ais krim, produk tenusu, tauhu dan produk soya yang berlebihan, makanan pedas yang berlebihan dan bahan perisa, makanan berminyak, makanan mentah, minuman ais, gula, tepung, makanan yang diproses, soda dan minuman berkarbonat.

Fasa luteal – hari 15-28

Semasa fasa luteal, suhu perlu konsisten berada di atas 98.3° Fahrenheit untuk mengekalkan paras progesteron yang sihat. Progesteron mempunyai ciri-ciri pemanasan dan bertanggungjawab untuk menyediakan lapisan endometrium untuk implantasi.

Semua makanan perlu dimasak semasa fasa ini, walaupun buah-buahan. Badan anda sedang cuba untuk meningkatkan suhu supaya ia boleh menghasilkan progesteron yang banyak. Badan mempunyai jumlah sumber metabolik yang tetap. Dalam usaha untuk memecahkan makanan ke dalam nutrien yang boleh digunakan, makanan tersebut perlu dicerna atau di dalam badan. Proses ini memerlukan haba metabolik. Jika anda makan makanan sejuk atau makanan mentah seperti buah-buahan, anda mengalihkan beberapa sumber metabolik badan ke arah penghadaman

Ia adalah sangat penting untuk kekal hangat semasa fasa luteal terutama semasa musim musim sejuk. Pakai stokin, jaga abdomen supaya sentiasa hangat, dan tidak keluar rumah dengan rambut yang basah.

Semasa fasa ini, ia adalah penting untuk makan makanan daripada kategori yang panas dan mengelakkan makanan daripada kategori sejuk. Contohnya :

Ikan bilis, kacang merah, basil, kacang hitam, lada hitam, jintan, cili merah, ceri, chestnut, ayam, daun bawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, ketumbar, jintan putih, kari, kurma, halba, bawang putih, halia kering, kambing, sayur, kacang merah, udang, kupang, kambing, buah pala, oat, bawang, tiram, quinoa, raspberry, udang, bunga lawang, beras perang, walnut. Semua makanan perlu dimasak semasa fasa ini, walaupun buah-buahan.



.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman sejak 2011 dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.