Senang Hamil: 7 Tanda Wanita Menghampiri Waktu Ovulasi (Waktu Subur)

Wednesday, September 20, 2017

7 Tanda Wanita Menghampiri Waktu Ovulasi (Waktu Subur)


Terdapat banyak tanda ovulasi. Sesetengah wanita mengalami tanda-tanda ovulasi setiap bulan dan sesetengahnya mungkin agak ketara. Sesetengah wanita tidak pernah mengalami tanda ovulasi, dan jika mereka mengalaminya, tandanya sangat ringan. Ia semua bergantung kepada wanita tersebut. Setiap wanita berbeza dan setiap wanita berpotensi mempunyai tanda ovulasi yang berbeza.

  
Tanda – tanda Ovulasi

1) Peningkatan Suhu Badan
Salah satu tanda ovulasi yang paling menonjol adalah kenaikan suhu badan basal.
Suhu badan basal (BBT) adalah suhu badan anda apabila anda mula-mula bangun pada waktu pagi, atau selepas sekurang-kurangnya tiga jam tidur tanpa gangguan. Untuk merakam BBT, anda perlu menggunakan termometer basal. Ia mempunyai skala yang lebih kecil daripada termometer biasa dan membolehkan anda merekod perubahan kecil dalam suhu badan anda .

Untuk menggunakan termometer basal, anda perlu mengambil suhu badan anda sebelum anda bangun dari katil. Cuba merakam suhu badan anda pada masa yang sama setiap pagi, dan sebelum anda makan atau minum.

KLIK SINI untuk mengetahui cara kesan waktu subur melalui suhu badan

2) Perubahan lendir serviks
Lendir serviks adalah lendir yang secara semula jadi dihasilkan oleh badan. Lendir serviks berbeza-beza dan berubah sepanjang kitaran haid wanita. Lendir serviks yang elastik, jernih dan licin adalah petunjuk yang baik bahawa ovulasi kemungkinan besar akan berlaku dalam beberapa hari akan datang

3) Sakit Payudara
Satu lagi tanda yang biasa di sekitar masa ovulasi adalah sakit payudara. Peningkatan tahap hormon menyebabkan payudara serta puting menjadi sakit. Payudara juga mungkin terasa lebih "penuh" atau berat pada masa ini.

4) Kejang atau Sakit Pelvik
Pernahkah anda mendengar perkataan Mittelschmerz? Jika anda pernah merasakan kesakitan di pelvis sekitar waktu ovulasi, anda sebenarnya telah mengalami sensasi ini. Mittelschmerz adalah perkataan Jerman dan ia berlaku sehingga dua puluh peratus wanita di sekitar masa ovulasi mereka.

Kesakitan yang biasanya ringan di sekitar salah satu ovari berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam. Kesakitan biasanya pada bahagian yang berbeza setiap bulan kerana ovari melepaskan telur dari sisi yang berbeza.

5) Spotting
Sama seperti kekejangan, ramai wanita juga mengalami spotting ringan di sekitar masa ovulasi mereka. Ini bukan tanda yang selalu berlaku, hanya kadang-kadang, disebabkan oleh tahap hormon yang berlainan. Ia boleh berwarna merah jambu atau berwarna coklat, dan biasanya berlaku tidak lebih dari satu hari

6) Perubahan kedudukan serviks
Satu tanda ovulasi yang kebanyakan wanita tidak tahu tentang perubahan dalam kedudukan serviks mereka. Tidak ramai wanita memeriksa kedudukan serviks mereka untuk mengetahui sama ada ovulasi sudah dekat.

Apabila seorang wanita mendekati masa ovulasi, serviksnya akan terasa rendah, terbuka, basah dan lembab seperti bibir. Apabila ovulasi berlalu, serviks wanita terasa lebih tinggi, kering, tertutup dan sedikit keras, seperti menyentuh hidung.

7) Peningkatan kemahuan seks
Peningkatan tahap estrogen dalam badan pada masa ini boleh menjadi sebab wanita menjadi "dalam mood" lebih daripada biasa

Terdapat banyak tanda ovulasi. Sesetengah wanita akan mengalami semua ini, tetapi sesetengah wanita mungkin mengalami sedikit sahaja. Ada juga wanita yang tidak akan mengalami apa-apa tanda.

Ringkasnya, perhatikan tubuh anda dan apa tanda ovulasi peribadi anda sendiri. Sebaik sahaja anda mengetahui apa tanda ovulasi, anda akan dapat mengetahui bila paling subur, dan kemudian akan meningkatkan peluang untuk hamil dengan cepat dan mudah!






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 7 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV23" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.