Senang Hamil: Suami Juga Boleh Mengalami Masalah Ketidaksuburan

Tuesday, January 27, 2015

Suami Juga Boleh Mengalami Masalah Ketidaksuburan


Mendapatkan zuriat adalah satu pengalaman yang mudah dan semula jadi bagi kebanyakan pasangan. Walau bagaimanapun, bagi sesetengah pasangan menjadi sangat sukar untuk hamil.

Ketidaksuburan adalah satu masalah yang meluas. Kira-kira satu dalam lima pasangan yang mempunyai masalah kesuburan adalah daripada pihak suami




Adakah terdapat apa-apa tanda-tanda atau gejala-gejala ketidaksuburan suami?

Dalam kebanyakan kes, tidak ada tanda-tanda masalah ketidaksuburan. Hubungan seks, ereksi dan ejakulasi biasanya berlaku tanpa apa apa masalah. Kuantiti dan rupa air mani biasanya kelihatan normal dengan mata kasar.

Bagaimanakah sistem pembiakan lelaki berfungsi?

Saluran pembiakan lelaki terdiri daripada testis, sistem saluran (tiub) dan kelenjar. Testis (buah zakar) adalah sepasang kelenjar berbentuk telur yang berada di dalam skrotum pada bahagian luar badan.

Setiap testis normal lelaki dewasa berisipadu 15 hingga 35 ml. Testis diperlukan untuk sistem pembiakan lelaki untuk berfungsi secara normal. Testis mempunyai dua peranan:

1) Pengeluaran sperma
2) Pengeluaran hormon seks lelaki - testosterone 

Apa yang menyebabkan ketidaksuburan lelaki?

Ketidaksuburan lelaki boleh disebabkan oleh masalah yang memberi kesan kepada pengeluaran sperma atau proses pengangkutan sperma. Antara sebab-sebab ketidaksuburan lelaki :

1) Masalah pengeluaran sperma
Sebab yang paling biasa ketidaksuburan lelaki adalah disebabkan oleh masalah dalam proses pengeluaran sperma dalam testis. Kira-kira dua pertiga daripada lelaki yang mengalami ketidaksuburan mempunyai masalah ini.

2) Tiub pengangkutan sperma tersumbat
Penyumbatan di dalam tiub sperma dari testis kepada zakar boleh menyebabkan kekurangan sperma dalam ejakulasi air mani. Ini adalah sebab kedua yang paling biasa dalam ketidaksuburan lelaki

3) Antibodi sperma
Dalam sesetengah lelaki, bahan-bahan dalam air mani dan / atau darah dikenali sebagai antibodi sperma boleh mengurangkan pergerakan sperma dan menghalang ia bersenyawa dengan ovum. Kira-kira satu dalam setiap 16 lelaki tidak subur mempunyai antibodi sperma

4) Masalah seksual
Masalah dengan hubungan seks seperti masalah ereksi atau masalah ejakulasi juga boleh menghalang pasangannya hamil.

5) Masalah hormon
Kadang-kadang kelenjar pituitari tidak menghantar mesej hormon kepada testis. Ini boleh menyebabkan paras testosteron rendah dan kegagalan testis untuk menghasilkan sperma.






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.