Senang Hamil: IUI Pilihan Pasangan Sukar Hamil

Thursday, February 12, 2015

IUI Pilihan Pasangan Sukar Hamil


Intrauterine insemination (IUI) adalah rawatan kesuburan yang melibatkan meletakkan sperma dalam rahim wanita untuk memudahkan persenyawaan. Matlamat IUI adalah untuk meningkatkan jumlah sperma yang sampai ke tiub fallopian dan seterusnya meningkatkan peluang persenyawaan tetapi masih memerlukan sperma untuk mencapai dan telur dengan sendirinya. Ia adalah pilihan yang kurang mahal berbanding persenyawaan in vitro (IVF)




Sebab-sebab yang paling biasa untuk IUI adalah jumlah sperma yang rendah atau mobiliti sperma yang lemah. Walau bagaimanapun, IUI boleh dipilih sebagai rawatan kesuburan untuk mana-mana syarat berikut juga :

  • Ketidaksuburan yang tidak dapat dijelaskan
  • Masalah serviks atau lendir serviks
  • Parut serviks daripada prosedur yang lepas yang boleh menghalang keupayaan sperma untuk memasuki rahim
  • Disfungsi ejakulasi

IUI tidak digalakkan untuk pesakit berikut :
  • Wanita yang mempunyai masalah tiub fallopian
  • Wanita yang mempunyai sejarah jangkitan pelvis
  • Wanita dengan endometriosis yang sederhana atau teruk

Sebelum IUI, ovulasi dirangsang menggunakan ubat-ubatan, di mana kawalan yang teliti untuk menentukan bila telur matang. Prosedur IUI akan dilakukan sekitar masa ovulasi, biasanya kira-kira 24-36 jam selepas lonjakan hormon LH yang menunjukkan ovulasi akan berlaku tidak lama lagi.

Sampel air mani akan dicuci di makmal untuk mengasingkan plasma, sel-sel dan sperma yang telah mati. Kateter akan digunakan untuk memasukkan sperma terus ke dalam rahim. Proses ini akan memaksimumkan jumlah sel sperma yang diletakkan di dalam rahim, sekali gus meningkatkan kemungkinan persenyawaan. Prosedur IUI hanya mengambil masa beberapa minit dan meyebabkan sedikit ketidakselesaan

Kejayaan IUI bergantung kepada beberapa faktor. Jika pasangan menjalani prosedur IUI setiap bulan, kadar kejayaan boleh mencapai setinggi 20 % bagi setiap kitaran bergantung kepada umur wanita, sebab ketidaksuburan, dan sama ada ubat kesuburan telah digunakan. Kadar kehamilan daripada IUI adalah lebih rendah daripada IVF. Jika anda fikir anda mungkin berminat untuk IUI , berbincang dengan doktor anda.







.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.