Senang Hamil: Untuk Wanita : Apa Itu Rahim Terbalik?

Monday, May 25, 2015

Untuk Wanita : Apa Itu Rahim Terbalik?

Sumber : healthlibrary.com

Rahim retroverted atau terbalik adalah nama yang diberikan kepada rahim yang condong ke belakang di dalam pelvis. Biasanya, wanita dilahirkan dengan rahim sedikit ke hadapan, ke arah perut. Dalam sebahagian besar wanita dengan rahim terbalik adalah disebabkan genetik.



Walau bagaimanapun, faktor-faktor tertentu boleh menyebabkan rahim yang ada di kedudukan biasa untuk menjadi terbalik. Puncanya termasuklah:

# Kehamilan : Semasa hamil, rahim menjadi lebih besar dan ligamen yang memegang rahim di tempat menjadi lemah. Akibatnya, ramai wanita mendapati bahawa rahim mereka menjadi retroverted selepas mereka melahirkan bayi.
# Menopause : Semasa putus haid, paras estrogen menurun dengan cepat di kalangan wanita. Seperti kehamilan, ini boleh menyebabkan ligamen yang memegang rahim menjadi lemah, menyebabkan ia tergelincir ke dalam dan berkedudukan terbalik.
# Masalah Kesihatan Reproduktif : Isu-isu kesihatan reproduktif tertentu, termasuk penyakit radang pelvik dan endometriosis boleh menyebabkan rahim untuk condong ke belakang. Ini adalah kerana penyakit ini boleh menyebabkan pembentukan tisu parut di bahagian dalam abdomen, memaksa rahim keluar daripada kedudukan normal.

Apakah Tanda-tanda Rahim Terbalik?

Secara umumnya, majoriti wanita yang mengalami rahim terbalik tidak mengalami sebarang gejala. Walau bagaimanapun kedua-dua gejala yang paling biasa berlaku termasuk:

# Sakit ketika melakukan hubungan seksual
# Kesakitan semasa haid (senggugut)

Gejala yang jarang berlaku yang berkaitan dengan rahim terbalik termasuk:
# Sakit belakang
# Peningkatan jangkitan saluran kencing
# Masalah lemah kawalan kencing
# Sakit semasa menggunakan tampon
# Masalah kesuburan

Adakah Terdapat Komplikasi Kesihatan dengan Rahim Terbalik?

Wanita dengan rahim terbalik mengalami komplikasi kesihatan akibat daripada keadaan mereka. Walau bagaimanapun, kadang-kadang rahim terbalik boleh menjadi tanda amaran penyakit radang pelvis atau endometriosis. Pastikan anda menghubungi doktor jika mengalami:

# Sakit pelvis yang teruk
# Haid yang tidak teratur
# Ovulasi tidak teratur atau ketidaksuburan

Ramai wanita yang mempunyai rahim terbalik bimbang bahawa ia akan memberi kesan kepada kesuburan pada masa depan. Walau bagaimanapun, kebanyakan wanita dengan rahim terbalik boleh mempunya kehamilan yang sihat.

Rawatan Untuk Rahim Terbalik

Pilihan rawatan termasuk:

# Latihan : Wanita boleh melakukan senaman lutut ke dada untuk menggalakkan rahim untuk kembali ke tempat yang betul. Malangnya, ini penyelesaian sementara untuk masalah rahim terbalik.

# Pessaries: Alat penghalang kehamilan yang dipakai di dalam vagina. Ia membantu untuk menyokong rahim dalam kedudukan yang betul. Walau bagaimanapun, alat-alat ini hanya boleh dipakai dalam jangka pendek kerana risiko jangkitan faraj.

# Pembedahan: Pembedahan untuk rahim terbalik disediakan. Dikenali sebagai prosedur UPLIFT untuk mengubah semula rahim dengan mengurangkan dan memendekkan ligamen yang menyokongnya





.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.