Senang Hamil: Rahsia Kitaran Haid Dengan Kesuburan Wanita

Sunday, October 11, 2015

Rahsia Kitaran Haid Dengan Kesuburan Wanita


Haid adalah penumpahan lapisan endometrium rahim. Ini biasanya berlaku setiap bulan untuk melepaskan darah dan tisu dari rahim

Kitaran haid boleh memberitahu kita banyak perkara mengenai apa yang berlaku di dalam badan sama ada rahim dalam keadaan sihat, hormon tidak seimbang, jika anda berovulasi dan banyak lagi. Kitaran kesuburan bulanan ini adalah menakjubkan dan kompleks. Ia dirancang oleh sistem endokrin. Kelenjar endokrin berkerjasama untuk menghantar mesej melalui hormon.

Kitaran haid adalah salah satu cara yang terbaik untuk badan berkomunikasi tentang kesuburan :


Tiada haid
Tiada satu kitar haid tidak membimbangkan. Keseimbangan hormon boleh dipengaruhi dengan mudah dengan tekanan. Ia biasanya kembali datang dengan sendiri.

Kitar haid pendek
Kitaran pendek boleh menyebabkan isu-isu kesuburan kerana kekurangan ovulasi, fasa folikel atau fasa luteal terlalu pendek, kekurangan pemakanan, anemia atau masalah berat badan.

Darah haid keluar berpanjangan
Suatu petunjuk ketidakseimbangan hormon dan / atau kegagalan untuk ovulasi. Progesteron yang dirembeskan oleh tubuh selepas ovulasi biasanya membantu untuk menghentikan pendarahan berlebihan kerana kesannya untuk memelihara lapisan rahim. Jika estrogen tinggi atau progesteron rendah, pendarahan boleh terus lebih lama daripada biasa.

Darah haid banyak
Ini diketahui disebabkan oleh ketidakseimbangan prostaglandin atau lebih rangsangan lapisan rahim dari estrogen akibat dominasi estrogen

Haid sikit
Jika ada darah haid berwarna merah terang dan sedikit, ini boleh menjadi tanda kekurangan peredaran darah ke rahim (dipanggil 'rahim sejuk' dalam Perubatan Tradisional Cina)

Darah beku
Pembekuan haid dilihat sebagai tanda genangan daripada aliran darah yang berlebihan dan tidak dikeluarkan. Klik SINI untuk lebih lanjut

Spotting dan pendarahan antara kitar haid
Spotting adalah satu perkara yang rumit kerana ia boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Antara punca-punca berkenaan:
  • Gangguan dalam keseimbangan hormon
  • Kegagalan ovulasi
  • Endometriosis
  • Keabnormalan serviks
  • Sista ovari
  • Ovulasi berlaku - sesetengah wanita mengalami pendarahan semasa ovulasi
  • Pil hormon
  • Senaman yang berlebihan
  • Pemakanan dengan nutrisi yang rendah

Tiada haid (amenorrhea)
Mempunyai kitaran yang sihat adalah langkah pertama untuk meningkatkan kesuburan anda secara semulajadi dan senang hamil. Terdapat beberapa sebab kitaran haid mungkin tidak teratur di kalangan wanita pada tahun-tahun reproduktif seperti tekanan, kekurangan makanan, masalah berat badan, ketidakseimbangan hormon, perimenopause (fasa yang membawa kepada putus haid), atau isu-isu kesihatan lain yang tersembunyi.






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 7 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV23" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.