Senang Hamil: Keadaan Kualiti Telur Wanita Apabila Mula Mencapai Umur 30 an

Friday, January 22, 2016

Keadaan Kualiti Telur Wanita Apabila Mula Mencapai Umur 30 an

sumber : stock-clip.com
Kesuburan wanita menurun seiring dengan peningkatan umur. Ini adalah kerana setiap wanita mempunyai berjuta-juta telur atau, lebih khusus, folikel yang matang menjadi telur di dalam tubuhnya apabila dia dilahirkan.

Apabila dia mencapai akil baligh, bilangan folikel ini jatuh kepada kira-kira 300,000 sehingga 400,000. Semasa kitaran haid bulanan, kira-kira 20 telur memulakan perjalanan sehingga matang tetapi hanya satu atau dua yang dapat melengkapkan perjalanan ini dan cukup cergas untuk disenyawakan. Ini adalah telur yang baik.

Oleh itu apabila anda mula meningkat umur, bilangan telur di dalam badan serta kuantiti dan kualiti telur yang baik semakin berkurangan seterusnya menyebabkan peluang persenyawaan menurun.

Kualiti dan kuantiti telur dikenali sebagai rizab ovari. Dua perempuan dewasa yang sama umur mungkin mempunyai statistik yang sangat berbeza dari segi rizab ovari ini.


Secara umum kadar kehamilan menurun apabila mencapai umur awal 30-an dan  peratusan pasangan yang tidak subur semakin meningkat seperti berikut:

Pada usia 30, 7%
Pada usia 35, 11%
Pada usia 40, 33%
Dan pada usia 45, 87% daripada pasangan tidak subur

Kualiti Telur

Telur dikatakan mempunyai kualiti yang baik jika ia mempunyai kromosom yang normal dan ia boleh bergabung dengan sperma untuk berkembang menjadi embrio. Dalam usaha untuk mensenyawakan telur, sperma perlu cukup sihat untuk berenang dan sampai ke tiub fallopian

Telur perlu cukup sihat untuk disenyawakan dan mampu membahagi dan berkembang menjadi embrio yang sihat. Telur dengan kromosom yang tidak normal atau hanya mempunyai sitoplasma (bahan seperti jeli) tidak dapat memastikan kehamilan itu berjaya.

Selepas persenyawaan berlaku, telur perlu mempunyai tenaga yang mencukupi untuk berkembang. Jika tenaga ini tidak mencukupi, seterusnya menyebabkan embrio tidak berkembang dan membawa kepada keguguran.

Kualiti telur dipengaruhi oleh sumber-sumber luar seperti terapi radiasi, merokok, kemoterapi dan keadaan kesihatan seperti endometriosis.

Kualiti telur dan Kesuburan

Kualiti telur yang rendah boleh menyebabkan ketidaksuburan dan keguguran berulang disebabkan oleh salah satu sebab berikut :

Telur tidak membenam ke dalam dinding rahim selepas persenyawaan
Telur berjaya membenam tetapi tidak boleh berkembang kerana tenaga tidak mencukupi
Dengan usia wanita yang semakin meningkat, telur boleh mengalami peningkatan risiko kromosom yang tidak normal. Anak yang dilahirkan mungkin mempunyai kecacatan genetik, seperti sindrom Down.






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 7 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.