Senang Hamil: Antara Punca Terjadinya Keguguran Di Awal Kehamilan

Wednesday, August 17, 2016

Antara Punca Terjadinya Keguguran Di Awal Kehamilan




1. Masalah kromosom

Semasa persenyawaan, ovum dan sperma sama sama menyumbang 23 kromosom. Ini adalah satu proses yang kompleks untuk pembentukan 23 pasang kromosom dalam embrio. Kesilapan kecil mungkin berlaku semasa proses ini dan membawa kepada keabnormalan genetik dalam embrio. Kesilapan genetik itu boleh menghalang implantasi yang membawa kepada keguguran pada 5 minggu.

2. Ketidakseimbangan hormon

Tahap hormon progesteron yang rendah boleh menghalang telur yang telah disenyawakan untuk menanam di dalam rahim, yang membawa kepada keguguran.




3. Komplikasi rahim

Terdapat pelbagai komplikasi rahim yang dikaitkan dengan keguguran pada 5 minggu kehamilan seperti fibroid atau mempunyai septum di rahim. Dalam kebanyakan kes, fibroid yang terjadi pada dinding rahim luar dan tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, jika fibroid pada dinding rahim dalam, ia boleh menghalang implantasi atau mengganggu bekalan darah ke embrio. Ini boleh membawa kepada keguguran. Keguguran juga boleh terjadi akibat terdapat septum di rahim (ada sejak lahir). Masalah di dinding rahim juga yang boleh menghalang implantasi. Masalah ini boleh berpunca daripada pengguguran atau pembedahan di kawasan abdomen.

4. Penyakit kronik

Keguguran berulang boleh juga terjadi akibat penyakit kronik seperti penyakit jantung, gangguan autoimun, kencing manis serta penyakit buah pinggang dan hati. Jika anda mempunyai penyakit-penyakit ini, anda perlu mendapatkan pakar obstetrik yang berpengalaman untuk menjaga kehamilan anda dan mencegah keguguran pada 5 minggu.

5. Demam panas

Demam panas boleh membawa kepada keguguran. Ini terutamanya berlaku apabila suhu badan meningkat melebihi 102 darjah semasa minggu-minggu awal kehamilan. Suhu yang tinggi adalah berbahaya kepada embrio bagi enam minggu pertama kehamilan.

6. Gaya hidup (alkohol, toksin alam sekitar dan rokok)

Gaya hidup anda, termasuk penyalahgunaan dadah, sebelum dan semasa kehamilan juga boleh membawa kepada keguguran. Sebagai contoh perokok adalah dua kali lebih berkemungkinan untuk mengalami keguguran pada 5 minggu kehamilan berbanding dengan bukan perokok. Ini kerana nikotin boleh merentasi dinding rahim dan mengganggu bekalan darah ke janin. Mengambil lebih daripada dua minuman beralkohol dalam sehari juga boleh membawa kepada keguguran.







.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 7 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.