Senang Hamil: 7 Makanan Yang Harus Anda Elak Untuk Menjaga Kesuburan

Tuesday, September 26, 2017

7 Makanan Yang Harus Anda Elak Untuk Menjaga Kesuburan


Percaya atau tidak makanan yang anda makan mempunyai kesan besar pada kesuburan. Perkara-perkara dalam senarai di bawah didapati menjejaskan kesuburan, sama ada secara langsung atau tidak langsung.

1) Kafein
Elakkan kafein adalah satu langkah penting kerana ia telah lama dikaitkan dengan masalah semasa hamil. Pengambilan kafein yang berlebihan boleh menyebabkan keguguran dan peningkatan estrogen. Jika anda mahu minum kafein, hadkan kepada 1 cawan sehari.

2) Daging konvensional
Daging konvensional secara langsung mempengaruhi kesuburan kerana jumlah hormon sintetik yang didapati di dalam daging. Apabila anda makan daging ini, anda juga memakan hormon, dan ini boleh mengganggu kitaran pembiakan normal anda. Ini boleh diselesaikan dengan memakan daging organik yang diberi makan rumput

3) Tenusu konvensional
Tenusu konvensional juga mempunyai hormon tambahan seperti daging konvensional.



4) Soda / gula
Soda harus dielakkan kerana ia mengandungi banyak gula halus serta perasa tiruan, warna, dan kafein. Jus buah yang diproses juga mengandungi banyak gula yang boleh memberi kesan negatif pada sistem imunisasi tubuh anda.

5) Alkohol
Alkohol perlu dielakkan sama sekali semasa hamil. Pengambilan alkohol semasa cuba untuk hamil juga perlu dielakkan kerana jumlah gula di dalamnya. Lelaki juga harus mengelakkan pengambilan alkohol kerana meminum alkohol boleh merendahkan kualiti sperma

6) Karbohidrat refined
Karbohidrat refined seperti tepung putih, roti putih, nasi putih, dan pasta.

"Refined carbohydrates" atau karbohidrat yang telah ditapis adalah makanan berasaskan tumbuhan yang mempunyai gandum yang diekstrak semasa pemprosesan.

Proses penapisan makanan bukan sahaja membuang serat (fiber), tetapi ia juga membuang banyak zat makanan, termasuk B-kompleks vitamin, minyak sihat dan vitamin larut lemak.
Ia semata-mata memberikan karbohidrat yang akan ditukar menjadi tenaga.

(kredit Dr Zubaidi)

7) Minyak terhidrogenasi
Minyak hidrogenasi penuh dengan lemak trans yang sangat tidak sihat. Makan lemak trans mempunyai kesan ke atas badan dengan mengganggu reseptor sel yang terlibat dalam metabolisme glukosa dan sensitiviti insulin. Sensitiviti insulin dan metabolisme glukosa yang rendah adalah faktor yang sama yang memberi kesan kepada kesuburan wanita yang mengalami PCOS (salah satu punca ketidaksuburan)

Dikenali sebagai minyak separa hidrogenasi, terdapat dalam pelbagai produk makanan, termasuk :
  • Kebanyakan kek, biskut, pai dan keropok yang mengandungi shortening. Biasanya diperbuat daripada minyak sayuran separa hidrogenasi.
  • Makanan ringan. Chips kentang, chips jagung dan chips tortilla selalunya mengandungi lemak trans.
  • Makanan goreng - kentang goreng, donat dan ayam goreng boleh mengandungi lemak trans dari minyak yang digunakan dalam proses memasak.
  • Produk seperti biskut dalam tin sering mengandungi lemak trans
  • Krimer dan marjerin. Krimer kopi Nondairy dan marjerin juga mungkin mengandungi minyak sayuran separa hidrogenasi





.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.