Senang Hamil: Apa Itu Endometriosis?

Wednesday, January 21, 2015

Apa Itu Endometriosis?


Apakah Endometriosis ?
Endometriosis berlaku apabila tisu endometrium (lapisan dalam rahim)  mengimplan dirinya di luar rahim sama ada pada pundi kencing, usus, atau ovari. Tisu endometrium ini bertindak balas sama seperti tisu endometrium normal semasa kitaran haid. Lapisan endometrium yang berada di rahim menjalankan rutin setiap bulan semasa haid, tetapi tisu endometriosis yang terperangkap di sekitar pelbagai organ tidak dapat keluar. Ia kemudian menyebabkan pelbagai keradangan dan parut tisu yang boleh menyebabkan ketidaksuburan.


Apa yang menyebabkan Endometriosis?
Terdapat pelbagai teori yang menyebabkan endometriosis. Ketidakseimbangan hormon dengan dominasi estrogen, mungkin dengan makan makanan yang tidak sihat atau bukan organik dan pendedahan terhadap bahan kimia boleh menggalakkan pertumbuhan endometriosis. Sistem imun yang rendah boleh mencetuskan tindak balas keradangan, dan genetik juga boleh memainkan peranan. Jangkitan Candida juga boleh mendorong hormon yang boleh merangsang pertumbuhan endometriosis.

Gejala Endometriosis
Gejala-gejala fizikal endometriosis termasuk senggugut dan sakit pelvis, masalah saluran kencing, dan keletihan. Penghidap endometriosis mengalami masalah sukar hamil kerana tiub fallopian tersumbat atau tisu endometrium diimplan atau melekat berhampiran ovari. Penghidap endometriosis juga cenderung mempunyai isu-isu kesihatan seperti alahan, kembung, sembelit, cirit-birit, sindrom keletihan yang kronik, dan jangkitan yis.

Rawatan endometriosis
Ubat-ubatan termasuk terapi hormon digunakan tetapi pembedahan sering diperlukan untuk membuang tisu endometrium. Jika sejarah perubatan wanita itu pernah mengalami jangkitan yis faraj yang kronik, jangkitan saluran gastrousus atau saluran kencing, keletihan kronik dan sakit pelvis, Candida perlu dirawat

Diet
Diet endometriosis adalah sama dengan diet anti - Candida, bukan sahaja untuk mengurangkan gejala endometriosis, tetapi juga untuk membantu menormalkan tahap hormon dan menggalakkan tahap kesihatan yang baik.

Perkenalkan serat, sayur-sayuran dan Omega-3 (asid lemak) dalam bentuk flaxseeds, ikan dan kacang tertentu untuk mengurangkan keradangan dalam badan

Menangani jangkitan Candida memerlukan pengubahsuaian diet. Mengelakkan pengambilan gula boleh menghapuskan Candida. Berhati-hati dengan gula yang tersembunyi dalam makanan. Suplemen probiotik dalam bentuk kapsul, tablet atau memakan yogurt dengan acidophilus akan memberi manfaat kepada flora usus dan faraj.






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.