Senang Hamil: Garisan Ujian Kehamilan (UPT) Kabur Dan Samar - Kenapa?

Thursday, April 30, 2015

Garisan Ujian Kehamilan (UPT) Kabur Dan Samar - Kenapa?


sumber : www.symptoms101.net
Sesetengah wanita mengambil ujian kehamilan (Urine Pregnancy Test - UPT) di rumah dan apabila garis kabur atau samar muncul, ia boleh memberi keraguan sama ada mereka benar-benar hamil atau tidak. Terdapat banyak sebab mengapa hanya garis kabur muncul pada ujian kehamilan :

Ujian terlalu awal
Ini adalah salah satu sebab umum mengapa wanita mendapat keputusan yang tidak tepat daripada ujian kehamilan di rumah, yang mengesan Human Chorionic Gonadotropin (hCG) dalam air kencing. Hormon ini meningkat semasa minggu-minggu awal kehamilan dan dikesan dalam air kencing. Ujian kehamilan boleh diambil selepas haid terlewat atau sekurang-kurangnya pada hari haid sepatutnya datang. Jika diambil terlalu awal, kemungkinan ujian kehamilan tidak dapat mengesan kerana kandungan hCG yang masih rendah

Salah kira waktu sepatutnya datang haid
Terdapat wanita yang keliru bila sepatutnya mereka didatangi haid dan ini boleh mendorong mereka mengambil ujian kehamilan terlalu awal. Cartakan suhu badan basal anda (BBT) dan rekodkan tarikh tarikh haid boleh membantu mengelakkan sebarang kekeliruan.

Rujuk cara cartakan suhu badan basal DI SINI

Air kencing yang cair
Walaupun kebanyakan ujian kehamilan di rumah boleh digunakan bila-bila masa, ia adalah sesuai untuk mengambilnya pada awal pagi apabila anda mula-mula membuang air kecil selepas bangun dari tidur. Ini kerana air kencing pada waktu ini adalah lebih pekat dan jumlah hormon hCG yang lebih tinggi.

Kepekaan ujian kehamilan
Ujian kehamilan di rumah mungkin berbeza dari segi kepekaan. Terdapat beberapa ujian dapat mengesan tahap hCG yang rendah (20 MIU), manakala ujian lain yang memerlukan 100 MIU hCG untuk menunjukkan kehamilan


Ujian kehamilan tamat tempoh
Kit ujian kehamilan yang telah tamat tempoh tidak memberi keputusan yang tepat.

Garis penyejatan
Air kencing boleh menyejat dari ujian kehamilan anda dan menghasilkan garis kabur yang mungkin menyerupai hasil yang positif. Garis penyejatan bagaimanapun tidak mempunyai warna dan kelihatan seperti bayang-bayang.

Membaca keputusan ujian kehamilan di luar masa yang dicadangkan
Pengeluar ujian kehamilan biasanya mencadangkan masa untuk keputusan boleh dibaca dengan tepat. Satu garis kabur mungkin muncul jika ujian kehamilan dibaca selepas masa yang disyorkan kerana air kencing terus bertindak balas dengan ujian dan boleh menghasilkan keputusan positif palsu.

Tindak balas kimia
Tindak balas kimia kerana kehadiran hCG dalam badan tetapi bukan kehamilan normal. Contohnya kehamilan kimia. Ketahui mengenai kehamilan kimia DI SINI

Sesetengah ubat-ubatan
Ubat-ubatan tertentu, termasuk ubat kesuburan yang mengandungi hCG dan thorazine boleh memberikan hasil positif palsu

Jika garis kabur muncul pada ujian kehamilan anda, lakukan ujian sekali lagi dan cuba jenama yang berbeza dengan tahap sensitiviti yang lebih tinggi.

Ujian kehamilan di rumah memberikan hasil yang positif apabila tahap hormon hCG yang tinggi dalam air kencing. Bagaimanapun, sensitiviti pelbagai jenama ujian kehamilan mungkin berbeza, dengan ujian yang lebih sensitif dapat mengesan tahap yang lebih rendah pada minggu-minggu awal kehamilan.

Jika anda mendapat garis pudar pada ujian kehamilan, semak kotak untuk melihat tahap sensitiviti ujian itu. Secara umumnya, kit ujian yang lebih mahal mungkin lebih peka pada 20 IU / L hCG, manakala ujian kurang sensitif hanya boleh mengesan tahap hCG 50 IU / L. Anda juga boleh mengambil ujian kehamilan lain selepas dua hingga tiga hari untuk mendapatkan keputusan yang lebih tepat.

Jika anda mendapat garis pudar pada ujian kehamilan, yang ternyata menjadi benar-benar negatif selepas beberapa hari, anda mungkin mempunyai keguguran awal.






.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman sejak 2011 dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.