Senang Hamil: Kenapa Wanita Perlukan Tidur Yang Cukup Untuk Kesuburannya

Tuesday, April 21, 2015

Kenapa Wanita Perlukan Tidur Yang Cukup Untuk Kesuburannya



Wanita yang mempunyai masalah tidur lebih cenderung untuk mempunyai ketidakseimbangan hormon. Corak tidur yang terganggu boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon, suhu badan basal rendah dan mengganggu ovulasi. Kualiti dan kuantiti tidur anda setiap malam boleh memberi kesan kepada kesuburan anda.

Wanita memerlukan purata 8-10 jam tidur malam untuk mengekalkan keseimbangan hormon.

Kita semua tahu bahawa keseimbangan hormon adalah penting untuk kitaran haid yang sihat, termasuk masa yang betul untuk ovulasi. Tidur mempengaruhi hormon kesuburan utama termasuk estrogen, progesteron, hormon luteinizing (LH) dan follicle stimulating hormone (FSH).

Terdapat satu hormon yang penting antara kesuburan dan tidur iaitu leptin. Tidur yang tetap diperlukan untuk menghasilkan jumlah leptin yang betul. Leptin mempengaruhi ovulasi, perembesan leptin yang terganggu boleh menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur

Badan Anda Perlu Tidur - Tetapi Mengapa?

Semasa anda tidur, badan mengambil masa untuk membaiki, menyahtoksik, mengawal hormon, membetulkan ketidakseimbangan kimia, menyelaraskan paras gula dalam darah, dan menyimpan dan menguruskan memori

Penyelesaian Mudah untuk Tidur Lebih Baik


  • Buat rutin tidur. Cuba masuk tidur pada masa yang sama setiap malam dan bangun pada masa yang sama setiap pagi.
  • Elakkan kafein, nikotin dan alkohol pada lewat petang atau malam.
  • Mandi dengan minyak pati lavender atau chamomile
  • Baca buku yang baik, sebuah buku, bukan pada peranti elektronik
  • Matikan lampu malam dan biarkan bilik tidur gelap
  • Letakkan langsir yang berat untuk menghalang cahaya lampu jalan
  • Elakkan komputer, telefon bimbit, TV, tablet atau peranti permainan video di kawasan tidur anda. Lampu dan frekuensi elektromagnet boleh menghalang keupayaan semulajadi otak untuk bergerak melalui kitaran tidur dengan betul.
  • Senaman setiap hari, tetapi elakkan senaman yang melampau atau berat sebelum tidur kerana ini boleh melepaskan kedua-dua adrenalin dan kortisol yang tidak kondusif untuk tidur yang baik.
  • Mengurus tekanan. Jika anda sedang memikirkan pemikiran negatif dalam kepala anda sebelum tidur setiap malam dan membawa kebimbangan anda ke dalam tidur anda, anda lebih cenderung untuk mempunyai kitaran tidur yang terganggu
  • Pastikan anda mendapat cukup nutrien



.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman hampir 6 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.