Senang Hamil: Punca Keluar Darah Haid Yang Banyak

Wednesday, April 8, 2015

Punca Keluar Darah Haid Yang Banyak


Kitaran haid adalah satu faktor penting dalam menentukan kesihatan anda. Jika anda mengalami keadaan darah haid yang banyak sehinga memerlukan anda untuk menukar tuala wanita setiap 1 jam, berbincang dengan doktor anda dengan segera untuk mengetahui penyebabnya.



Punca-punca yang mungkin penyebab darah haid yang banyak :

Ketidakseimbangan hormon

Ketidakseimbangan hormon menyebabkan darah haid yang banyak, terutama di kalangan remaja. Pengeluaran estrogen berlebihan menyebabkan lapisan rahim menjadi terlalu tebal, menyebabkan banyak pendarahan.

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)

Dalam ovulasi normal, folikel dalam ovari menghasilkan telur yang matang dan bergerak melalui tiub fallopio ke rahim. Wanita dengan PCOS tidak menghasilkan semua hormon yang diperlukan untuk ovulasi. Akibatnya, folikel kekal dalam ovari dan berkembang menjadi sista. PCOS menyebabkan banyak isu-isu kesuburan termasuk tiada haid, jarang haid atau haid yang banyak.

Endometriosis

Endometriosis berlaku apabila tisu endometrium (lapisan dalam rahim)  mengimplan dirinya di luar rahim sama ada pada pundi kencing, usus, atau ovari. Tisu endometrium ini bertindak balas sama seperti tisu endometrium normal semasa kitaran haid. Lapisan endometrium yang berada di rahim menjalankan rutin setiap bulan semasa haid, tetapi tisu endometriosis yang terperangkap di sekitar pelbagai organ tidak dapat keluar. Ia kemudian menyebabkan pelbagai keradangan dan parut tisu yang boleh menyebabkan ketidaksuburan. Endometriosis adalah menyakitkan dan boleh menyebabkan haid yang banyak.

Hipotiroidisme

Hipotiroidisme berlaku apabila tiroid tidak menghasilkan hormon yang cukup, menyebabkan perubahan mood, berat badan meningkat, keletihan kronik dan darah haid yang banyak. Terapi iodin atau terapi hormon gantian digunakan untuk merawat hipotiroidisme, dan kadang-kadang pembedahan diperlukan

Faktor-faktor persekitaran, genetik dan ubat mempengaruhi kitaran haid anda dan menyebabkan darah haid banyak. Banyak bersenam dan diet yang seimbang dapat membantu mengimbangkan hormon anda dan mengawal atur kitaran haid. Berbincang dengan doktor anda untuk mendapatkan diagnosis yang tepat jika masih keluar darah haid yang banyak.





.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.