Senang Hamil: Punca Sukar Hamil Yang Jarang Diketahui Oleh Wanita

Tuesday, May 12, 2015

Punca Sukar Hamil Yang Jarang Diketahui Oleh Wanita

rahsia senang hamil
Fasa Luteal Selepas Ovulasi
Apa fasa luteal?

Fasa luteal dalam kitaran haid adalah amat penting. Ia adalah satu fasa dari hari ovulasi sehingga hari haid seterusnya. Fasa luteal biasanya kira-kira dua minggu, tetapi sesetengah wanita boleh mempunyai fasa yang lebih pendek atau lebih panjang. 

Semasa fasa luteal, badan mula mengeluarkan progesteron lebih daripada biasa untuk menyediakan badan untuk kehamilan. Progesteron juga membantu lapisan endometrium menjadi tebal untuk telur membenam



Panjang fasa luteal

Sesuatu yang sangat penting tentang fasa luteal ialah panjang fasa luteal. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kebanyakan wanita mempunyai fasa luteal kira-kira dua minggu. Walau bagaimanapun, mempunyai fasa luteal yang terlalu pendek boleh menunjukkan masalah. Ini kerana jika fasa luteal kurang daripada 12 hari, badan tidak mempunyai masa yang cukup untuk membina tahap progesteron. Ini bermakna bahawa jika fasa luteal wanita adalah kurang daripada 12 hari (dikenali sebagai kecacatan fasa luteal), embrio mungkin mempunyai masalah membenam dan boleh menyebabkan keguguran.

Gejala masalah Fasa Luteal

· Kitaran haid pendek
· Hormon progesteron rendah
· Terganggu suhu basal badan selepas ovulasi
· Gejala ganjil semasa fasa luteal seperti sakit pinggang dan pendarahan

Apakah yang berlaku semasa implantasi?

Selepas anda mengeluarkan telur dan jika telur disenyawakan, ia akan menjadi "blastocyst”. Blastocyst akan cuba untuk menanam diri dalam lapisan endometrium. Apabila blastocyst berjaya membenamkan diri, ia menjadi embrio. Kadang-kadang anda akan melihat sedikit pendarahan implantasi akibat daripada embrio yang cuba untuk membenamkan diri.

Selepas embrio terbenam, plasenta akan mula berkembang. Badan akan mula menghasilkan hCG. Ini adalah hormon yang dikesan oleh ujian kehamilan di rumah.

Seperti yang anda lihat, fasa luteal adalah bahagian yang sangat penting dalam kitaran haid kerana banyak perkara penting berlaku pada masa ini.







......................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman sejak 2011 dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!