Senang Hamil: 4 Perkara Yang Perlu Dilakukan Sebelum Berusaha Hamil

Saturday, September 23, 2017

4 Perkara Yang Perlu Dilakukan Sebelum Berusaha Hamil



Apabila anda memutuskan untuk hamil, adalah penting untuk mengetahui perkara-perkara yang meningkatkan peluang untuk berjaya hamil dan apa yang mengganggu kesuburan. Dengan ini, anda mungkin berjaya meningkatkan peluang untuk hamil dengan lebih cepat.


Ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan peluang hamil :

1) Lihat Berat Badan Anda
Pastikan anda berada pada berat ideal sebelum anda cuba hamil. Jika anda kurang berat badan atau berat badan berlebihan, ia boleh mengganggu hormon anda dan menyebabkan lebih sukar untuk hamil.

Satu kajian dari BJOG (International Journal of Obstetrics and Gynaecology) menunjukkan bahawa wanita yang kurang berat badan adalah 72% lebih cenderung untuk mengalami keguguran.

Wanita yang mempunyai berat badan berlebihan pula mungkin mempunyai masalah sukar hamil akibat dominasi hormon estrogen yang boleh menyebabkan masalah kitaran haid, anovulasi (tidak berovulasi), dan masalah dinding rahim yang tidak sesuai untuk pembesaran bayi 

2) Ambil  Asid Folik
Kebanyakan wanita tidak mendapat asid folik yang mencukupi dalam diet mereka. Oleh kerana banyak kehamilan tidak dirancang, dan kerana vitamin ini perlu ada sebelum anda hamil, adalah disarankan bahawa semua wanita dalam usia melahirkan anak mengambil suplemen tambahan harian yang merangkumi sekurang-kurangnya 400 mcg asid folik.

3) Buang Tabiat Buruk
Alkohol tidak memberi kebaikan kepada tubuh. Walaupun pengambilan alkohol yang sederhana juga boleh mengganggu kesuburan lelaki dan wanita. Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang minum alkohol sering kali mempunyai skor analisis air mani yang rendah.

Wanita yang merokok pula mengalami situasi sukar hamil berbanding wanita yang tidak merokok. Kadar ketidaksuburan lelaki dan wanita yang merokok adalah dua kali ganda berbanding ketidaksuburan di kalangan mereka yang tidak merokok

Makanan berlebihan dan makan makanan ringan serta makanan segera boleh menjejaskan kesuburan.

4) Ketahui Bila Ovulasi
Adakah anda tahu bahawa seorang wanita hanya mampu untuk berusaha hamil pada enam hari daripada keseluruhan kitaran dia pada setiap bulan? Ini dikenali sebagai waktu subur. Wanita hanya boleh berusaha hamil pada hari ovulasi atau lima hari sebelum ovulasi sahaja. 

Meramalkan tarikh ovulasi dan waktu subur boleh menjadi rumit terutama jika kitaran haid anda tidak tetap. Tetapi terdapat corak badan tertentu yang boleh memberi petunjuk bahawa anda sedang subur

KLIK SINI untuk ketahui Cara Kenalpasti Waktu Subur







.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 7 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV23" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.