Senang Hamil: Cara Atasi Masalah Tiada Telur Matang Dan Tiada Haid Untuk Senang Hamil

Friday, May 8, 2015

Cara Atasi Masalah Tiada Telur Matang Dan Tiada Haid Untuk Senang Hamil

ovum senang hamil
Sumber : www.studyblue.com

Purata kitaran haid bulanan bagi wanita adalah 28 hari. Ini boleh berbeza-beza bagi setiap wanita. 

Tetapi secara umum, anda perlu mengalami fasa 4 setiap bulan. Fasa-fasa ini adalah:
  1. Fasa Haid: Tempoh haid anda, bermula dengan hari pertama pendarahan.
  2. Fasa Follicular: Apabila lapisan rahim mula membina dan folikel mula matang sebagai persediaan untuk ovulasi.
  3. Fasa ovulasi: Apabila telur yang matang dilepaskan dari ovari.
  4. Fasa luteal: Hari-hari selepas ovulasi apabila badan anda bersedia untuk persenyawaan dan implantasi atau permulaan kitaran baru.



Kitaran anovulatory berlaku apabila hormon yang diperlukan untuk ovulasi terganggu dan tidak ada telur yang matang bersedia untuk dilepaskan apabila tiba masanya. Jelas sekali, apabila tiada telur yang dilepaskan, kehamilan tidak berlaku untuk bulan itu. 

Selalunya apabila anovulasi berlaku, fasa-fasa lain turut terganggu dan juga dan tiada haid akan berlaku. Namun ini tidak semestinya benar kerana kadang-kadang fasa lain masih boleh terus berlaku sehingga memungkinkan untuk berlaku haid bulanan walaupun ovulasi tidak berlaku.

Apa yang menyebabkan anovulasi?

Terdapat beberapa sebab terjadi anovulasi. Penyusuan, perubahan berat badan yang mendadak, tekanan yang berlebihan boleh mengganggu tahap hormon anda dan cukup untuk menghalang ovulasi. Wanita dengan gangguan makan boleh sebabkan anovulasi berlaku.

Bagaimana untuk tahu adakah saya berovulasi?

Jika anda mengesyaki anda mungkin tidak mengalami ovulasi, terdapat beberapa cara untuk mengetahui adakah anda alami masalah ini :

# Mulakan Mencarta Suhu: Dengan mengambil dan mengesan suhu basal tubuh anda pada masa yang sama setiap pagi. Lanjut di SINI

# Kenali perubahan mukus serviks: Mukus serviks anda menjadi lebih mesra untuk perjalanan sperma dan kedudukan serviks berubah juga semasa subur. Lanjut di SINI

# Ovulasi Predictor Kit: Terdapat Kit Peramal Ovulasi boleh membantu anda untuk menentukan ovulasi

Namun mencarta suhu, memantau mukus serviks dan menggunakan kit peramal ovulasi kadang-kadang boleh memberikan hasil yang tidak tepat terutama bagi wanita dengan PCOS. Jika selepas beberapa bulan pemantauan anda masih tidak pasti sama ada anda mengalami ovulasi, berjumpalah dengan doktor

Adakah Terdapat Cara Menggalakkan Ovulasi?

Jika anda telah mengalami anovulasi, terdapat beberapa cara untuk menggalakkan badan anda berovulasi :

1) Tukar Diet Anda: Hayati keajaiban organik, diet whole-foods, elakkan makanan proses, goreng atau makanan bergula. Juga berhenti merokok dan menghadkan penggunaan alkohol dan kafein juga.

2) Bersenam: Senaman adalah cara yang baik untuk menentukurkan semula badan anda dan mendapatkan kembali fungsi badan yang optimum. Senaman juga secara semulajadi melegakan tekanan dan berfungsi untuk menjaga paras gula dalam darah

3) Elakkan Toksin: Toksin di mana-mana dalam persekitaran kita dan kadang-kadang ia mustahil untuk hidup bersih sepanjang masa. Tetapi anda boleh mula membuat perubahan seperti hadkan penggunaan plastik di rumah dan tidak meletakkan plastik dalam ketuhar gelombang mikro. Semak produk kecantikan yang anda guna dan elakkan produk yang mengandungi paraben. Jauhkan diri dari penggunaan racun perosak dan kawasan-kawasan yang tercemar.







.....................
Masih Gagal Hamil?

------------------------------------
Whatsapp Masalah Anda Insya Allah Kami Bantu ke 014 291 4693
------------------------------------

Kami berpengalaman lebih 8 tahun dalam menyelesaikan masalah :

- Masalah Sukar Hamil
- Masalah Haid
- Senggugut Kuat
- Rahim Xkuat
- Mudah Keguguran
- Ada Cyst, PCOS, Fibroid Dan Endometriosis
- Masalah Suami

Whatsapp "SV27" ke 014 291 4693 dan biarkan kami membantu anda


Realisasikan Impian Anda Mempunya Zuriat!!!

.